Van watervallen tot het einde van de wereld...

21 april 2009 - Ushuaia, Argentinië

Ola,

Que tal? Ik ga proberen om onze belevenissen van afgelopen week voor jullie samen te vatten...

Nadat we alle stress en spanning van de reis hadden ontladen (dank voor alle reacties...;-)) zijn we op zondag de stad gaan verkennen, eerst naar een grote vlooienmarkt in de buurt. Hier verkochten ze overal de grootst mogelijke zooi uit de afgelopen eeuw en je je voor kunt stellen (Belgie is er niks bij). Helaas past er niks meer in onze backpacks (anders valt Majo straks achterom op haar rug als een schildpad..) dus zijn we gaan kijken naar de verschillende artiesten en tango mini-shows op straat in de oude wijk San Telmo. Hierna zijn we de taxi ingesprongen naar de meest beroemde wijk: 'La Boca'. De arme wijk van Buenos Aires (BA voor vrienden) die in alle kleuren van de regenboog is opgeschilderd. Een wijk vol met tango dansende paartjes, straatartiesten en Boca Juniors trommelaars (zie filmpje). Nu wel de grootste 'tourist-trap' van Buenos Aires en nog steeds wel veel arme mensen.. goed passen op je camera dus.. Zeker als je met Majo je persoonlijke zakjapanner bij hebt. Ze maakt serieus zo’n 10 foto’s per minuut. Dus reken maar uit hoeveel wij er al hebben… (wie het dichtst bij zit, wint een souvenir).

Diezelfde avond zijn we naar een wedstrijd van River Plate geweest (de grote rivaal van Boca Juniors). River speelt in het stadion waar Nederland in '78 verloren heeft tijdens de WK finale...dit werd ons nog even fijntjes ingewreven door onze Argentijnse reisgids. Dag fooi.

De sfeer tijdens de wedstrijd was echt super! We zaten achter de goal en precies aan de overkant zat de fanatieke aanhang te springen/zingen/schreeuwen en ze lieten zo’n 3 tot 4 keer de MEGA vlag over het gehele vak schuiven. Het publiek laat daar ook precies in het midden een ruimte over voor de belangrijkste hooligans die later binnenkomen en achter de mannen met trommels aan lopen om met hun rood-witte parasolletjes op de beste plekken te gaan zitten.

River zelf speelde overigens wel als een stelletje natte tosti’s in de eerste helft.. Pas na een paar schoppen in de tweede helft werd het interessant en werd er goed gescoord. Zie ook het filmpje op de site, dat ik net heb gemaakt nadat de gelijkmakende 2-2 (tevens eindstand) werd gescoord.

De dag erna zijn we naar een ontzettend indrukwekkende begraafplaats geweest. Hier hebben ze geen grafstenen gemaakt voor de overledenen, maar ze hebben een compleet dorp neergezet met gebouwen, minikerkjes en graftombes. Deze zijn er door een hoop belangrijke (en vooral rijke..) families in de loop der jaren neergezet. Een dorp ter grote van Ulicoten maar dan met grafstenen…Erg luguber..Nadat we een foto hadden genomen van het graf van onze vriendin Evita en een rondje hadden gelopen zijn we verder de stad gaan verkennen. Later op de avond vonden we allebei dat we een hele dikke Argentijnse steak hadden verdiend. De mensen van het hostel hadden ons naar een ontzettend leuk restaurant gestuurd. Het was een oude slagerij, die later is omgebouwd tot een restaurant waar je voornamelijk een hoop VLEES kon eten. Een zaak naar onze smaak!

De dag erna hebben we voornamelijk in het zonnetje in het park gelegen tussen enerzijds de bewoners van het park en anderzijds…uhm alleen wij…. Wel zijn we nog een tentoonstelling van Unicef tegengekomen met iets van 200 beren die versierd waren door kunstenaars uit 200 verschillende landen. Dit verklaart de foto met alle gekke ijsberen.

Woensdag 16 april was het tijd om onze reis voort te zetten en de bus te pakken naar de watervallen (cataratas) in het noorden. De busreis was met 18 uur niet al te kort, maar gelukkig hadden we een mooie luxe bus uitgekozen en we konden bijna onze stoelen plat leggen. We konden allebei een redelijk stukje slapen, zodat we uitgerust om 7 uur in de ochtend in Puerto Iguazu aankwamen. Daar aangekomen hebben we gelijk de tassen gedumpt in ons kleurrijke hostel en een douche genomen om weer een andere (streek)bus in te springen om de beroemde watervallen allereerst van de Braziliaanse zijde te gaan bekijken. Van die kant schijn je ze het beste als eerste te kunnen bekijken (wij luisteren nog netjes naar onze reisgids).

Toen we aankwamen dachten we even dat ze een beetje lullig en klein waren, maar naarmate we verder liepen, werden het er steeds meer en werden de watervallen ook steeds groter. Ongelofelijk hoe groot deze watervallen zijn (zie foto’s)!! Het water komt met een lawaai naar beneden en hoe stom het ook klinkt, maar het blijft maar stromen! De volgende dag zijn we ook naar de Argentijnse kant van de watervallen gegaan. Het viel me echt op hoe ontzettend GROEN hier alles is. Er zijn hier ook overal zoveel vogels en op sommige plekken vlogen wel 100 vlinders tegelijk. Zo erg dat ze bijna net zo irritant werden als de muggen in Iguazu (later meer hierover…;-))

Eerst hebben we het pad bovenlangs de watervallen gelopen. Dan loop je over de watervallen heen en zie je dat een redelijk rustig (wel ontzetten breed) stroompje, een enorme waterval wordt. Dat is al geweldig om te zien. Daarna hebben we het pad onderlangs gelopen. Dan kom je bij de voet van de verschillende watervallen. Want overal waar je kijkt, langs de rotswand, zie je watervallen!! Hierna zijn we naar het eilandje tussen de watervallen (San Martín) gegaan. Vanaf dit eiland, hadden we het mooiste uitzicht op de watervallen van de Argentijnse kant. Gelukkig kon Daan daar ook nog even zwemmen, want het was zo’n 30 graden en het zweet gutste van zijn hoofd….wat hebben we het toch zwaar… haha

Het enige wat echt vervelend was in Iguazu waren de MUGGEN (ja Ninchen, jouw vrienden). Gelukkig zijn ze iets doller op Majo dan op Daan, maar ook Daan werd opgegeten door de muggen. Majo is hier wel officieel lek geprikt. Haar voeten, armen, benen, vingers, tenen en zelfs haar billen waren niet veilig voor de muggen… In de bus terug naar BA hebben ze zelfs door haar broek heen gestoken.

In BA hebben we niet al te veel gedaan, het was vooral de dag van El Superclasico! De wedstrijd van de stad, van het land, van het jaar: Boca Juniors vs. River Plate. Majo & Daan zijn dan ook op pad gegaan om dit lekker in een kroegje onder het genot van een biertje te gaan kijken. Dit ging niet zonder slag of stoot aangezien wij (domme Hollanders) dachten dat we gewoon ergens konden staan kijken aan de bar met een biertje in de hand. Nee niet in Argentinië! Iedereen zit hier namelijk aan tafeltjes te eten terwijl ze voetbal kijken… Daar ging plan A. Want een tafeltje voor Majo & Daan hadden ze helaas nergens vrij gehouden. Na enige chagrijnige blikken van Daan zijn we een taxi ingesprongen en naar een Ierse pub gereden. Deze was natuurlijk ook alweer gesloten, maar daar tegenover was er wel plaats in de slechts mogelijke Argentijnse kopie van Hook aan de haven (inclusief schatkist en kanon). Gelukkig dus wel de 2e helft kunnen kijken waar ook de doelpunten in vielen (eindstand was 1-1).

Ons restte alleen nog maar een nachtje slapen in het hostel. Het hostel was deze keer aan de andere kant van de stad en iets goedkoper dan de vorige. Het leek op het eerste gezicht ook prima totdat Majo na een tijdje heel scherp opmerkte dat er toch wel aardig veel lange zwarte krulharen op ons bedje lagen…nice.

Nadere inspectie leerde ons dat dit bed:

a)de hondenkam plaats was

b)nooit werd schoongemaakt

c)de ‘private space’ was voor mensen uit de dorms

d) alle bovenstaande opties

Goed… Nadat we ons in onze slaapzak hadden gehesen hebben we kunnen slapen en zijn we vanmorgen vroeg vertrokken richting het vliegveld. We gaan namelijk vandaag naar de zuidelijkste stad van de wereld: Ushuaia. Gelegen aan het einde van de wereld in Vuurland….moe ha ha!

Klinkt toch wat stoerder dan de IJpelaar…

De truien en lange broeken liggen bovenop in de rugzak en we zijn klaar voor een nieuw avontuur in het zuiden.
We zullen de komende tijd wat meer foto’s en filmpjes op de site zetten voor onze fanbase.

Dank voor de ontzettend vele en leuke reacties!

Groeten,

Majo & Daan

Technorati Profile

1. Tante Rita:
    Lieve Marjolijn en Daan,

Geweldig, wat een avonturen en wat heerlijk om weer van jullie te horen en te lezen!!! Prachtige foto's en filmpjes!! Geweldig die tango zo midden op straat!!!Waanzinnig mooi die watervallen en zo kan ik nog wel even doorgaan!! Voor ons ook een klein beetje "vakantie "door het lezen van jullie avonturen!!! Ga verder met het heerlijke genieten!!

Liefs Tante Rita xxx
  2. Suzanne en Guido:
    21 april 2009
    Oooh die watervallen! Wat heerlijk! Ben zo jaloers! En nu dus op naar het zuiden... Ben nu al benieuwd naar de foto's daarvan!
    Geniet ervan!
    Kus, Suus
  3. Jeanne:
    21 april 2009
    Mooie foto's, en de tango op straat! Je proeft zo de sfeer!! Een mooi, lekker lang verhaal, echt geweldig om zo met jullie mee te genieten!
    Ben benieuwd naar de verhalen van 't zuiden.

liefs.
  4. huug tol:
    21 april 2009
    Onvoorstel baar mooi jongens,ik zag zelfs dat jullie even in Brazilie zijn geweest.
    Nu naar het zuiden en dan de Jaegermeister handschoenen aan.
    Goede reis,knuffel
    Huug
  5. Roelemanski:
    Wereldreizigers!

Heb hardop gelachen, wat een mooi verhaal weer. Dag fooi. Hahaha
    Heb veel medelijden met je, Mayo. Als de muggen je eenmaal gevonden hebben, ben je DOOMED! Hoop dat je er niet, net als ik, helemaal paranoïde van wordt! Hoop dat je in het koude zuiden kunt herstellen van deze @#$HSD-beesten en steken.
    Ik ben erg benieuwd wat jullie van Ushuaia vinden, schijnt súpermooi te zijn! Dus stuur eens wat vaker een update! Tolle, je hebt toch niet voor niets de hele Mediamarkt meegenomen?!

x Roel

Ps: ben wel blij (ahum) dat ik in ieder verhaal, dan wel reactie zo'n beetje genoemd wordt. Bedankt :)
  6. Maarten:
    21 april 2009
    Geachte Globe-trotters! Zo te horen gaat het daar voorlopig niet vervelen! Goede zaak! Zuster, gewoon doorgaan met die foto-frequentie, dan kunnen we straks de reis gewoon live nabeleven. En die muggen, tja das wel heel vervelend, maar je gaat op reis met een Rdamse kakkerlak, dus je kunt inmiddels wel een beetje tegen ongedierte:p
    Wel lullig dat jullie nu naar de kou gaan terwijl wij hier in 25 graden zitten.. Ok tot zover mijn poging om jullie jaloers te maken want voor de rest zijn de vergelijkingen flink in jullie voordeel:
    Iguazu watervallen VS de Bredase Mark
    Argentijnse steak VS AH blinde vinken
    River plate-Boca Juniors VS Viola-Chaam
    Trommelaars op t plein VS Tim met z'n gitaar
    Ok genoeg vergelijkingen.. Genietze nog daar!

Gegroet,
    Maarten

PS: Ik vind de IJpelaar wel stoer klinken!
    PPS: Daan FYI: PSV heeft met 6-2 van 020 gewonnen :D:D en owja, Feyenoord ook met 1-0 van Twente.
  7. thomas (der bruder):
    ha wereldreizigers!
    goed te horen dat jullie het goed maken! wel beetje jammer dat je op reis gaat en dat het hier net lekker weer is! (ga je voor niks op reis:P)
    denken jullie dat er nog wel iets te bezichtingen valt na 3 maanden?? jullie hebben echt al wel mooie dingen gezien in nog geen 2 weken!!!
    veel plezier in de kou, haha(dit zeg puur omdat ik jaloers ben:D)
    veel plezier nog daar in het verre zuiden en succes met krabbe;),
    Thomas
  8. paco:
    daan mn moeder mist je
  9. paco:
    mayo ik mis je
  10. Dien:
    Hey!!

Wow wat hebben jullie al een hoop gedaan zeg.
    Het is echt super om via de verhalen een beetje met jullie mee te reizen.
    Die watervallen super!! En al die gekleurde huisjes, geweldig.
    Wel vervelend dat de muggen je gevonden hebben Majo, sterkte.
    Nou succes met de trip naar het zuiden en ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Liefs Dien (en de groetjes Dieuwert)
  11. OME JOHN EN TANTE INEKE:
    21 april 2009
    hoi marjolijn en daan ,ook wij hebben genoten van jullie belevenissen en prachtige foto's.
    wat hebben jullie al veel gezien.
    ga lekker door met genieten en wij blijven jullie volgen.
    veel liefs van john ien evelien marloes thijs en teun
  12. ria uit waalwijk:
    22 april 2009
    hallo samen, ik denk ik lees het even, mooi niet weer een prachtig verhaal, die watervallen moooi zeg, veel reisplezier naar Vuurland toe,

houdoe Ria.
  13. Celine:
    22 april 2009
    Ooooh, wat klinkt dat fijn allemaal (behalve die busreis van 18 uur, daar heb ik het nooit zo op).

Geniet ervan!

Oh, en mayo, ik ben geweest maandag, maar ik vind het echt een stuk minder leuk zonder jou.

Liefs, Celine
  14. Miek:
    22 april 2009
    Volgens mij is er naast de grootte meer overeenkomst tussen Ulicoten en jullie bezienswaardigheid. In mijn beleving is Ulicoten in zijn geheel ook een grafdorp...Verder ben ik heel goed gestemd, hoor. Zeker nu ik mijn titel op zak heb!
    Hasta la pasta.
  15. meurdy:
    23 april 2009
    Hey kinder!!!

die watervallen bij jullie zijn iets groter dan degenen die we hier zien ;)
    Ik lees het al: ook jullie genieten met volle teugen ;)
    ben heul benieuwd hoe tierra del fuego is (ooit ook de planning)
    vanaf een eiland dat alleen stroom heeft van aggregaten zeg ik; poppelepee maar weer en ik kijk uit naar de volgende
    x