Argentijnse delicatessen enzo

23 april 2009 - El Calafate, Argentinië

Zoals beloofd bij deze een nieuwe update. De afgelopen dagen (20 t/m 23 april) hebben we doorgebracht in Ushuaia a.k.a fin del mundo (einde van de wereld). Dit gebied wordt Vuurland genoemd (tierra del fuego). Vanuit het vliegtuig vonden we het uitzicht onwerkelijk. We zagen besneeuwde bergtoppen en de bergen waren rood, bruin, oranje gekleurd. Vanuit de taxi keken we nog eens rond. Zo’n andere omgeving als van waar we kwamen! Echt een raar idee, dat je, als je de landkaart voor je ziet, je helemaal links onder op het puntje bent!!

Na aankomst in de kamer van het hostel, hoorde Majo engelen gezang. Een mooie, schone, lekker ruikende kamer!! Heerlijk, vooral na ons harig bed avontuur in B.A.

Daarna zijn we op zoek gegaan naar een goedkoop eettentje. Het eten is hier in Argentinië namelijk erg lekker (dit wordt door Daan meerdere keren op een dag herhaald, totaalstand is nu 385 keer in de afgelopen 2 weken), maar vaak net boven het budget. Tijdens de wandeling deed het stadje nog steeds vreemd aan. Het doet denken aan een Amerikaans goudzoekersstadje. Iedereen rijdt er in pick-up trucks. Er is alleen maar laagbouw. Sommige huizen lijken net krotten, andere zijn in leuke kleuren opgeschilderd. Wat ook opvalt zijn alle honden. Er lopen zoveel honden!! En ze blaffen ook allemaal, heel veel en heel erg hard (vanaf half 8 in de ochtend).

Maar een eettentje gevonden. Een ‘afhaal’slagerij (Argentijns voor afhaal chinees), waar je in het tl-belichte hokje ernaast wat kunt eten. Na bestudering van de kaart in het romantische licht, hebben we ‘mixed-grill’ voor twee personen besteld en er werd grillplaatje voor onze neus gezet. Op het eerste gezicht zag het er lekker uit. Worstjes, kip, steak en wat ander vlees. De slager kwam ons nog vertellen, dat dat wat links in het hoekje lag, echt een Argentijnse specialiteit is. ‘Mucho rico!’ Daan prikte een worstje op en sneed het door midden, dit ging niet soepel. Daan dacht hardop; dit is hopelijk niet wat ik denk dat het is... Na proeven bleek het echt niet lekker!! Het andere hoopje vlees bleek, na vakkundig proefwerk van Majo, niertjes te zijn. Nadat we klaar waren met eten, niet meer over de worstjes hebben gepraat en de linker sectie hadden laten liggen op de grillplaat, vroeg Daan zich af van welk dier het zou zijn geweest. Conclusie Majo: van een stier. De hele avond liepen de rillingen nog over onze rug!

De volgende dag zijn we een berg op gegaan. Eerst met de taxi naar de stoeltjeslift. Deze bleek dicht. Dus we zijn te voet naar de gletsjer, of althans, waar deze ooit had gelegen, gelopen. Leuke route langs beekje met mooie uitzichten. Onderweg kwamen we een hondje tegen dat ons tot boven en weer terug is gevolgd. Heel grappig, hij bleef achter ons (vooral Daan) aanlopen. Bovenaan het pad sneeuw gezien en aangeraakt. Daarna terug naar beneden. Ja, helemaal terug-naar-het-stadje beneden. We dachten (ook na navragen) dat het zo’n 25 minuten lopen zou zijn. Uiteindelijk waren we na anderhalf uur terug in het centrum. Inderdaad, dit continent maakt dat we echt wel aan ons dagelijkse portie bewegen komen (C, ik sport hier ook!!)!!

De derde dag hebben we door het stadje gelopen en het ‘museo presidion’ bezocht. De geschiedenis van Ushuaia werd hier ‘verteld’ aan de hand van verschillende voorwerpen en afbeeldingen. Den Hollanders waren hier al ver voor ons, bleek maar weer. Eind 19e eeuw is er een gevangeniscolonie gesticht (in navolging van de Engelsen- Australië). De hele stad is dus opgebouwd door het schorriemorrie van Argentinië. Er stond geen hek om de gevangenis, want waar moesten de ‘ontsnappers’ naar toe?

Vandaag tijdens het ontbijt begon het te sneeuwen in Ushuaia!! Nu zijn we in El Calafate aangekomen. Hallo Andes! Weer een ander landschap. De bergen zijn hier kaal. Alles doet een beetje woestijnachtig aan. Vanaf hier willen we dus een aantal uitstapjes maken naar mooie natuur fenomenen in de buurt (perito moreno en torres del paine). Hopelijk wordt het weer wat beter, want sinds we het hostel zijn binnengestapt stormt het buiten!! Het dak waait er bijna af en af en toe knipperen de lichten..

Muchas gracias voor al jullie berichten (wederom)!!

Ciao!

1. Roelemanski:
    Kinders,

Dat ziet er weer helemaal niet verkeerd uit. Vanavond zal ook ik me naar koudere oorden begeven. Deze jongeman gaat namelijk Val Thorens verblijden met zijn komst. Menigeen kent deze laatste week van het seizoen als de 'Hollandweek'. Hetgeen zoveel als vertier en jolijt betekent.

Ik zal aan jullie denken als ik op de piste onder de koperen ploert zit te genieten van een goudgele pretcilinder.

x Roelemanski
  2. Suzanne en Guido:
    Ha die Majo en Daan,
    Klinkt weer allemaal goed hoor (behalve het verhaal over het eten van zo'n beetje de hele stier... brrr)!
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen en foto's!
    Kus, Suus
  3. Floor Roks:
    24 april 2009
    Ha Daan en Marjolein, geloof dat er iets mis is gegaan met mijn vorige bericht.. maar, goed om te horen dat jullie het zo naar je zin hebt! Geniet van al het moois daar.. ben jaloers! Goed trouwens dat jullie je blog zo goed bijhouden.. Liefs, Floor
  4. Roos:
    Hee broeder en Mayo,
    Klinkt allemaal superspannend. Echt erg leuk, dat wij allemaal een beetje mee mogen reizen!
    x
    je zuster
  5. T(H)anny:
    Hallo wereldreizigers,

Nu weten wij gelukkig ook dat je hongergevoel gestopt kan worden met stierenvlees .
    Wij volgen jullie op de voet en genieten van de verhalen en de natuur .

Hanny en Wim
  6. Jasmijn & Dito:
    Hi!

En nog steeds zijn we jaloers... Het wordt alleen maar meer!
    Tja, wat moeten wij nog schrijven?!! Alles is toch saai.
    We drinken er wel eentje (of meer) op jullie!

Veel liefs, Dito en Jasmijn
  7. Dien:
    Hey!

Dat is wel even iets anders dan waar jullie vandaan kwamen, maar klinkt en ziet er ook weer super uit!

Liefs Dien en Dieuwert
  8. Ber:
    26 april 2009
    niet over het einde heenstappen he, dan val je er vanaf!

veel plezier!
    xber
  9. Lot:
    Hee daan en mayo!
    Wat een verhalen allemaal, vind wel dat jullie er alles aan doen om het ons achterblijvers allemaal lekker in te wrijven hoor! Maar ziet er allemaal goed uit! Vergeet tussen alle mooie blogs door niet om ook erg te genieten he!
    dikke kus uit Utrecht (waar niet echt spannende dingen gebeuren... maar waar we wel erg zin hebben in naderende koninginnedag)
    Lot
  10. Loukie:
    26 april 2009
    Leuk om te lezen dat alles goed gaat! En te zien ook!
    Haha, wat een mooi verhaal over dat typisch Argentijnse eten! Ik hoop dat jullie inmiddels weten hoe de 'specialiteit' heet, zodat jullie het niet nog eens tegen zullen komen!
    Veel plezier!
    Kus,
    Loukie
  11. Niki:
    Lieve meid en Daan

Wat klinkt dat super zeg. En wat schrijven jullie leuk, ik kijk alweer uit naar de volgende verhalen. Wanneer ik jullie verhalen lees dan zie ik het jullie al meemaken :). Dit is echt genieten als ik het zo lees en zie. Hier in Nederland gaat de dagelijkse gang van zaken gewoon door. Wat lijkt het me heerlijk als niet moet en je niet op tijd leeft. Geniet intens van alle mooie momenten en dingen die jullie zien. Ik denk aan jullie.

Liefs Niki
  12. Marijn Knibbeler:
    27 april 2009
    Hee schatties!

Weer een mooi verhaal en er zullen er vast HEEL veel volgen. Ik ben vandaag heerlijk aan het genieten van mijn eerste vakantiedag. Dus alle tijd om even al jullie verhalen nog eens goed door te lezen en jaloers te worden. Ben benieuwd naar de volgende story! Dan ga ik nu heerlijk relaxen!

Liefs